Søgemaskineoptimering eller SEO (Seach Engine Optimization) er et særdeles vigtigt aspekt - og for mange det allervigtigste - af din markedsføringsstrategi. For Hvis du formår at få din hjemmeside op i de øverste placeringer i Googles resultater - oven i købet uden at betale penge for det - har du skabt en enorm værdi for dit firma, dit produkt eller din service som i sidste ende kan omsættes til salg.
Men konkurrencen er benhånd. Der er mere end en milliard hjemmesider på www og hvert sekund laves der over 50.000 søgninger på nettet på verdensplan. Så hvordan formår du at netop dit site kommer op i de første søgninger på nettet? Nedenfor finder du en oversigt over 10 af søgemaskineoptimeringens vigtigste parametre.
Den store fordel ved SEO er, at man kan nå ud til slutkunden med et lavt markedsføringsbudget. Det er med andre ord en måde at generere besøg på hjemmesiden via naturlige søgninger, og desto flere besøg hjemmesiden får, desto højere er chancen for at generere salg på sitet. Salg som konverteres til indtjening for din virksomhed. SEO i bogstavligste forstand guld værd.
SEO adskiller fra fra SEM (betalt online markedsføring via f.eks. Google Adwords) ved at være fuldstændig gratis.
Det koster altså ikke noget i kroner og øre at arbejde med SEO, men det kan kræve mange timers arbejde. Og det er en regulær videnskab, at skabe design og indhold, der ranker højt i søgemaskinerne. Googles algoritme, der bestemmer resultatet af søgningerne, kigger på mere end 200 aspakter, når den 'crawler' World Wide Web.
De måler endda på, hvor lang tid brugeren bruger på sitet. Hvordan gør de det? Hver gang du bruger Google Chrome sender browseren oplysninger direkte videre til Google.
Hvis andre sites, som Google og de andre søgemaskiner betragter som autoriteter på nettet (f.eks. DR, Politiken, Berlingske, Wikipedia, osv.) peger på dit site, vil det skabe troværdighed og dit site vil ranke højere. Men det første krav er, at dit indhold i sig selv er godt. Derfor følger der her en række råd, når du skal skabe indhold og design.
Algoritmen der bestemmer placeringerne i Google ændrer sig konstant. Tidligere gav Google alle websider 'point' efter en skala fra 1 til 10 (den såkaldte page rank, opkaldt efter Larry Page, som er én af Googles grundlæggere), men i dag opererer Google med en meget mere præcis algoritme, der hele tiden bliver fintpudset, ændret og tilpasset efter virkeligheden.
I dag fodres Googles algoritme ligeledes med data fra de mange millioner brugere af Googles egen browser Google Chrome, der indsamler information om hvilke sider brugerne besøger, hvor længe de er på siderne og hvor ofte de besøger dem.
Det siger sig selv at brugeren er i centrum, når Google via sin egen browser Google Chrome indsamler data fra brugerne. Derfor gælder det i dag mere end nogensinde, at du skal have dig brugeren for øje, når du skaber indhold til dit web site. Gør dig klar hvad din bruger/kunde leder efter, og hvilket materiale og i hvilket format din kunde søger. Hvis du finder svaret på disse spørgsmål og skaber indhold med det i baghovedet, er du kommet langt.
Når man skal have besøg på sin hjemmeside via søgninger i søgemaskinerne, er det vigtig at hjemmesiden er bygget 'rigtigt'. Der er ikke én guide til den perfekte opbygning af et website, men der ting der er forkerte og ting der er rigtige - og så er der en gråzone mellem de to ekstremer.
White hat søgemaskineoptimering er søgemaskine-optimering efter bogen, altså ud fra de principper, som Google officielt skriver er tilrådelige. Black hat-søgemaskineoptimering derimod er at arbejde med søgeoptimering uden for grænserne af - eller på kanten af - det tilrådelige. Det er altså et arbejde, der forsøger at 'snyde søgemaskinerne', og kan være at købe sig til links eller andre lyssky teknikker. Google bliver til stadighed skarpere til at gennemskue black hat-teknikkerne.
Det er vigtigt at dit site er ssl-certificeret, så det ligger på https//www og ikke http//www. Det betyder nemlig at indholdet krypteres og sikres mod hackere.
Sitet må ikke veje for meget. Forestil dig, at du tilgår sitet fra en mobiltelefon i metroen med dårlig dækning. Hvis sitet er for tungt bliver det aldrig loadet - er det derimod let, vil du forholdsvist hurtigt kunne loade sitet selv med en dårlig dækning.
Hastighedsoptimering er et centralt aspekt af SEO. Hvis ikke hastigheden er i orden, vil dit site ikke ranke ordentligt i søgemaskinerne.
Et stort billede på dit site bør ikke at veje mere end ca. 100 kb. Men hvis du ikke komprimerer det, kan det være at det vejer 5 gb, 10, gb. eller mere. Desto tungere dit design er og desto længere tid det tager at loade, desto længere nede i søgningerne på Google vil sitet ligge.
Hvis du bruger Wordpress, Umbraco, Drupal, Joomla, Magento, Shopify - eller et af de andre systemer til at lave hjemmesider i, skal du være opmærksom på den kode, som systemet genererer kan være uforholdsmæssigt tung. Det afhænger meget af de moduler, sitet er bygget op omkring, hvilket design du har valgt og hvordan du bruger designet.
Har du ikke indsigt i hvordan koden 'bag' sitet ser ud, og hvordan man retter i den, kan det give dig problemer. Sitet kan således have uforholdsmæssig meget kode, som er med til at få tyngden op på dit site.
Der kan også være meget at hente i at kigge på selve hostingen. Hvis du har sitet hostet på en langsom server, der deles med hundredevis af andre hjemmesider vil det få betydning for placeringen i søgemaskinerne.
Serverens placering har også betydning. Har du fortrins kunder fra USA, vil det give mening at finde en server, der hoster dit site i USA, så kunden ikke skal 'over Atlanten' og hente dit indhold.
Sitet skal være tilgængeligt på alle platforme og tage sig godt ud, hvad enten man tilgår sitet på en gammel eller en ny smartphone, en tablet, PC, MAC, osv. Det kan enten gøres ved at have forskellige css-koder liggende til de forskellige formater, eller ved at arbejde med "link media" til forskellige css-koder. Dette aspekt er ét af de vigtigste, hvis du vil ranke højt i søgemaskinerne til alle devices.
Svaret er, som det fremgår af ovennævnte tekst, ikke let. Konklusionen på punkterne ovenfor er:
Der er ikke én ting der er rigtig, og én ting, der er forkert. Søgemaskineoptimering er logisk - men komplekst. Her en liste over nogle af de klassiske faldgruber og også et par tips til, hvad der er vigtigt: